Warhammer 40k: Dawn of War II - Retribution
 

Оригиналната Warhammer 40,000: Dawn of War II излезе преди цели две години и според по-скептичните наблюдатели беше прекалено дълга и не чак толкова интересна. Първият експанжън за нея под името Chaos Rising беше по-къс и с доста по-интересна история. Сега идва ред на втория, наречен Retribution и с него студиото Relic entertainment показва, че определено върви в правилната посока и постоянно подобрява качеството на игрите си с марка Warhammer.

Retribution идва с изненадващо много съдържание за един експанжън, пък бил той и самостоятелен. В него момчетата от Relic са събрали цели 6 сингъл кампании, по една за всяка раса, като дори има и нова такава – The Imperial Guard. Освен това мултиплейър аспекта на играта е засилен като са добавени нови единици, ъпгрейди и герои. Звучи интересно и до голяма степен наистина е, при все че събирането на толкова много нещата в една игра не може да стане без определени икономии.

Да започнем с проблемите

Така например въпреки че всяка раса има своя кампания, общата история е една за всички с минимални модификации според това с коя фракция играете. Тя започва веднага след събитията в Chaos Rising, което значи, че планетата Аурелия отново е пред разруха, а всичките й обитатели са настроени един срещу друг, което единствено предвещава нови битки. В сингъл режима може да приключите престоя си на Аурелия за около седем-осем часа, като през това време няма да видите нищо кой знае колко различно независимо с коя раса играете. Сюжетът е едва-едва приспособен към отделните фракции - Space Marine, Tyranid, Eldar, Imperial Guard, Ork и Chaos – но на практика това означава, че изигравате една и съща кампания и нейните досадни туториали отново и отново. Да, диалогът вероятно е повече, отколкото в Chaos Rising, най-вече поради факта, че имате повече фракции, но отклоненията от стандартната линия са минимални. На всичкото отгоре не може да пренесете и кампанията си от Chaos Rising, което вероятно ще разочарова по-запалените фенове, при все че е направено, за да позволи и на новаци в поредицата да стартират лесно.

Другата проблемна страна на Retribution е техническата. Става въпрос както за AI, което се държи неубедително, така и за направо странни бъгове, прекалено дълго време за зареждане на нивата и рязък спад в кадрите в секунда при най-интензивните битки. Никой от тези проблеми не е толкова сериозен, че да направи играта негодна за консумация, но липсата на достатъчно изгладена крайна версия безспорно е неприятна изненада.

Има ли нещо ново?

Изчиствайки най-напред негативите, нека се върнем към всичко това, което прави цялата поредица толкова харесвана. Основната концепция в Retribution не се е променила с нищо. Екипирате героите си, ъпгрейдвате техните умения, печелите ХР точки и избирате мисии по картата. Тук обаче имате възможност да избирате дали да стартирате новата мисия с четиримата си герои или да ги смените срещу други облаги. Като цяло играта следва среден път между напълно тактическия геймплей и традиционните RTS игри, свързани със събирането на ресурси. Не може да строите нови бази, но може да завладявате онези, които предварително са разположени на картата. Освен това по време на всяка мисия събирате нови материали, чието приложение е различно. От една страна, може да използвате ресурсите, за да създадете нови единици или временно да увеличите уменията на героите си. Ако изберете втория вариант, различни индивидуални качества като повишена издръжливост или невидимост например нарастват и отварят нови и интересни стратегии за тяхното приложение.

Ако в един момент просто ви омръзне от този микро-мениджмънт, може да се възползвате от опцията да оставите някои от героите си, а в замяна на това да получите още подкрепления и повишен population cap. Интересно е, че създателите на играта са решили да пренесат някои добри елементи от мултиплейър режима в сингъл кампанията, което донякъде компенсира изкуствено раздутия й обем. Самото мулти е силно развито и обогатено с включването на Imperial Lord General към съществуващите герои в режима The Last Stand. THQ вече обяви, че скоро ще прибави към този режим цели дванадесет нови Steam ачийвмънта, които ще отключват нова бойна екипировка за героите. Ъпдейтът е предвиден за 4 април.

Imperial Guards!

Безспорно най-доброто нововъведение в Retribution е включването на Imperial Guard като раса, която може да управлявате. На пръв поглед това не е чак такъв повод за радост, да не говорим, че редовият имперски гвардеец не може да се опре на спейс марините, че дори и на орките. По-запознатите фенове на Warhammer 40,000 поредицата обаче знаят, че расата далеч не е толкова беззащитна. Точно обратното, изчакайте само някой Baneblade танк или Commissar да се появи на бойното поле и веднага ще разберете защо. Последните например имат способността да нахъсват останалите бойци по меко казани брутални и нестандартни начини.

Imperial Guard е раса, лишена от този магически или фантастичен елемент, който обгръща останалите фракции. Ако обаче си падате по сурови бойци и груба сила, това е перфектният избор за вас. Гвардейците разполагат с обикновена пехота, тежка пехота, която може да снабдите с lascannon (особено подходящ срещу транспортните единици на врага) и калените Catachan. Прибавете още единици като Ogryn отрядите и елитните пехотинци Stormtrooper (твърде скъпи са, да, но вършат страхотна работа) и получавате перфектен силов микс от бойци. Друга важна характеристика на тази раса е тежката и солидна броня –понякога един здраво брониран танк с огромно оръдие е всичко, което ви е нужно, за да успеете на бойното поле.

Събирайки всички характеристики на играта е трудно да не препоръчаш Warhammer 40,000: Dawn of War II – Retribution. Това със сигурност не е прибързан продукт, пуснат само, за да може THQ и Relic да припечелят още малко. Те едва ли имат нужда точно от това , а да не говорим за това колко време измина от излизането на Dawn of War II. Лошото е, че въпреки липсата на напрежение пак има някои дребни проблеми, които пречат удоволствието да е пълно. Ако обаче имате дори малък интерес към вселената Warhammer 40,000, задължително трябва да пробвате Retribution, дори и да не я изиграете с всичките шест фракции.
Разглеждан(а) : 6 пъти!